Onrust in het Midden-Oosten: wat betekent dit voor je beleggingen?
Wat betekent de situatie rondom Iran voor je beleggingen? Lees waarom rustig blijven de beste tactiek is en de beurs altijd weer herstelt.
Het is je vast niet ontgaan: de VS en Israël hebben dit weekend Iran aangevallen en de geestelijk leider ayatollah Khamenei is gedood. Als reactie schiet Iran raketten en drones af op landen die volgens hen als ‘agent’ van de VS acteren.
De internationale spanningen lopen daardoor op en dat zie je direct terug op het scherm van je Peaks-app. De koersdaling valt tot nu toe mee, maar misschien voel je toch de twijfel of het niet slim is om beleggingen te verkopen "voordat het nog erger wordt".
Onze tip? Doe even een stapje terug, zet een kop thee en bekijk het grotere plaatje.
De beurs heeft een olifantenhuid
Natuurlijk, de huidige situatie zorgt voor onzekerheid. Maar als we naar de geschiedenis van de beurs kijken, zien we één heel duidelijk patroon: de beurs is tot nu toe altijd hersteld van iedere crisis.
Kijk maar eens naar de grafiek van de S&P 500 Index. Sinds 1930 heeft de wereld nogal wat voor de kiezen gekregen:
-
De crash van 1929 en de Grote Depressie
-
De Tweede Wereldoorlog
-
Periodes van torenhoge inflatie, de Vietnamoorlog en de Cubacrisis
-
De Internetbubbel van 2000 en de Kredietcrisis van 2008
-
En recenter nog: de Corona-crisis, de oorlog in Oekraïne en de importheffingen-crisis van afgelopen jaar.
Elke keer waren er beleggers die dachten: "Het komt nooit meer goed." En elke keer zie je dat de beurs herstelt en nieuwe records breekt. Dit laat zien dat de wereld uiteindelijk veerkrachtig is, en de economie en beurzen op de lange termijn meebewegen.
De beste tactiek: gewoon regelmatig blijven inleggen
Het klinkt misschien gek als je je beleggingen in waarde ziet dalen, maar voor een langetermijnbelegger is een onrustige markt eigenlijk een buitenkansje. Momenten dat de beurs dipt, zijn historisch gezien juist goede momenten om extra in te leggen. Je koopt je beleggingen dan namelijk op een lage prijs.
Door elke maand (of week) een vast bedrag opzij te zetten — of dat nu je wisselgeld is of een vast bedrag — koop je automatisch meer beleggingen als de koersen laag staan en minder als ze hoog staan. Je middelt zo je aankoopprijs en hoeft je niet druk te maken over het 'perfecte' moment om in te leggen. Want laten we eerlijk zijn: niemand weet wanneer de beurs op het laagste punt staat.
Dus wat moet je nu doen?
Eigenlijk... helemaal niets.
-
Blijf rustig: Laat je niet afleiden door de waan van de dag en krantenkoppen over de oorlog en hoe die verder kan escaleren.
-
Houd vast aan je plan: Je hebt een doel voor de lange termijn. Dat doel is vandaag niet veranderd, ook al is de wereld op dit moment erg onrustig.
-
Kijk niet te vaak: Je hoeft niet elke dag naar je rendement te kijken. Dat geeft alleen maar onnodige stress.
De wereld is onvoorspelbaar, maar de kracht van de beurs op de lange termijn is dat niet. Vertrouw op je strategie, heb geduld en laat de tijd het werk voor je doen, ook al is het de komende tijd misschien wat onrustiger dan normaal op de beurs.
Tom
CEO & oprichter Peaks
